4. Metodika pre učiteľa - Výpisy¶
Úloha, na ktorej si žiaci zopakujú vytvorenie nového program, jeho uloženie aj spustenie a príkaz print
:
Riešenie:
print('Dobrý deň') print('Začína programovanie')
Úloha na trénovanie výpisov:
Stačí takéto riešenie:
print(1 * 1) print(11 * 11) print(111 * 111) print(1111 * 1111) print(11111 * 11111) print(111111 * 111111) print(1111111 * 1111111) print(11111111 * 11111111) print(111111111 * 111111111)
Po spustení program vypíše:
1 121 12321 1234321 123454321 12345654321 1234567654321 123456787654321 12345678987654321
Nasledujú úlohy, v ktorých sa kombinujú premenné, priradenia a výpisy s premennými:
Očakávané riešenie:
vek = 16 print('Mám', vek, 'rokov') print('Na budúci rok budem mať', vek + 1, 'rokov')
Ak žiaci vytvoria riešenie také, že posledný príkaz bude
print('Na budúci rok budem mať 17 rokov')
žiakov neopravujme, v ďalšej úlohe im program vypíše nesprávny výsledok.
Riešenie:
vek = 10 print('Mám', vek, 'rokov') print('Na budúci rok budem mať', vek + 1, 'rokov')
Program vypíše:
Mám 10 rokov Na budúci rok budem mať 11 rokov
Zatiaľ máme v pláne používať niektoré premenné ako konštanty – ako vstupné hodnoty pre program. Zatiaľ nechceme zavádzať
input()
a konverzie typov. Preto nasleduje niekoľko úloh, v ktorých sa vyskytuje táto filozofia.
Riešenie:
peniaze = 100 platba = 20 print('Mám', peniaze, 'korún') print('Platim', platba, 'korún') print('Zostane mi', peniaze - platba, 'korún')
Program vypíše:
Mám 100 korún Platim 20 korún Zostane mi 80 korún
Riešenie:
peniaze = 30 platba = 11 print('Mám', peniaze, 'euro') print('Platim', platba, 'euro') print('Zostane mi', peniaze - platba, 'euro')
Program vypíše:
Mám 30 euro Platim 11 euro Zostane mi 19 euro
Možné riešenie:
sirka = 50 dlzka = 80 pocet_kol = 7 print('Šírka ihriska je', sirka, 'metrov, dĺžka je', dlzka, 'metrov') print('Jedno kolo okolo ihriska je', 2 * (sirka + dlzka), 'metrov') print('Po', pocet_kol, 'kolách zabehneš', 2 * (sirka + dlzka) * pocet_kol, 'metrov')
Elegantnejšie riešenie s pomocnou premennou
jedno_kolo
:sirka = 50 dlzka = 80 pocet_kol = 7 print('Šírka ihriska je', sirka, 'metrov, dĺžka je', dlzka, 'metrov') jedno_kolo = 2 * (sirka + dlzka) print('Jedno kolo okolo ihriska je', jedno_kolo, 'metrov') print('Po', pocet_kol, 'kolách zabehneš', pocet_kol * jedno_kolo, 'metrov')
Možné riešenie:
povodna_cena = 7.5 zlava = 20 cena_po_zlave = povodna_cena - povodna_cena * zlava / 100 print('Cena albumu', povodna_cena, 'eur') print('Zlava', zlava, 'percent') print('Zaplatíš', cena_po_zlave,'eur')
Výraz, ktorý sa priraďuje do premennej
cena_po_zlave
môže po úprave vyzerať rôzne, napríklad aj takto:cena_po_zlave = povodna_cena * (100 – zlava) / 100
alebo:
cena_po_zlave = povodna_cena * (1 - zlava / 100)
V úlohe sa používajú matematické výpočty s percentami. Ak bude potrebné, treba žiakom uvedený vzorec pomôcť odvodiť.
Riešenie:
pocet1 = 3 pocet2 = 2 pocet3 = 5 print('Počet príspevkov od Anky:', pocet1) print('Počet príspevkov od Marienky:', pocet1 * pocet2) print('Počet príspevkov od Peťa:', (pocet1 + pocet1 * pocet2) * pocet3)
Úlohy majú matematický charakter a sú na úrovni základnej školy. Na úlohách môže byť náročné porozumieť im a následne sformulovať či zapísať riešenie problému. Žiakom to môže trvať dlhší čas a treba počítať s tým, že s tým strávia viac času. V prípade problémov sa matematické vzťahy riešia spoločne na tabuli. Na ďalších hodinách sa budú programovať grafické úlohy a v niektoré z nich tiež potrebujú používať elementárnu matematiku zo základnej školy.
Zhrnutie
ciele lekcie
naučiť sa kombinovať výrazy s premennými a výpismi
naučiť sa zapisovať výrazy (vzorce), pomocou ktorých sa rieši slovne zadaná úloha