4. Metodika pre učiteľa - Výpisy


Úloha, na ktorej si žiaci zopakujú vytvorenie nového program, jeho uloženie aj spustenie a príkaz print:

  1. Riešenie:

    print('Dobrý deň')
    print('Začína programovanie')
    

Úloha na trénovanie výpisov:

  1. Stačí takéto riešenie:

    print(1 * 1)
    print(11 * 11)
    print(111 * 111)
    print(1111 * 1111)
    print(11111 * 11111)
    print(111111 * 111111)
    print(1111111 * 1111111)
    print(11111111 * 11111111)
    print(111111111 * 111111111)
    

    Po spustení program vypíše:

    1
    121
    12321
    1234321
    123454321
    12345654321
    1234567654321
    123456787654321
    12345678987654321
    

Nasledujú úlohy, v ktorých sa kombinujú premenné, priradenia a výpisy s premennými:

  1. Očakávané riešenie:

    vek = 16
    print('Mám', vek, 'rokov')
    print('Na budúci rok budem mať', vek + 1, 'rokov')
    

    Ak žiaci vytvoria riešenie také, že posledný príkaz bude

    print('Na budúci rok budem mať 17 rokov')
    

    žiakov neopravujme, v ďalšej úlohe im program vypíše nesprávny výsledok.


  1. Riešenie:

    vek = 10
    print('Mám', vek, 'rokov')
    print('Na budúci rok budem mať', vek + 1, 'rokov')
    

    Program vypíše:

    Mám 10 rokov
    Na budúci rok budem mať 11 rokov
    

    Zatiaľ máme v pláne používať niektoré premenné ako konštanty – ako vstupné hodnoty pre program. Zatiaľ nechceme zavádzať input() a konverzie typov. Preto nasleduje niekoľko úloh, v ktorých sa vyskytuje táto filozofia.


  1. Riešenie:

    peniaze = 100
    platba = 20
    print('Mám', peniaze, 'korún')
    print('Platim', platba, 'korún')
    print('Zostane mi', peniaze - platba, 'korún')
    

    Program vypíše:

    Mám 100 korún
    Platim 20 korún
    Zostane mi 80 korún
    

  1. Riešenie:

    peniaze = 30
    platba = 11
    print('Mám', peniaze, 'euro')
    print('Platim', platba, 'euro')
    print('Zostane mi', peniaze - platba, 'euro')
    

    Program vypíše:

    Mám 30 euro
    Platim 11 euro
    Zostane mi 19 euro
    

  1. Možné riešenie:

    sirka = 50
    dlzka = 80
    pocet_kol = 7
    print('Šírka ihriska je', sirka, 'metrov, dĺžka je', dlzka, 'metrov')
    print('Jedno kolo okolo ihriska je', 2 * (sirka + dlzka), 'metrov')
    print('Po', pocet_kol, 'kolách zabehneš', 2 * (sirka + dlzka) * pocet_kol, 'metrov')
    

    Elegantnejšie riešenie s pomocnou premennou jedno_kolo:

    sirka = 50
    dlzka = 80
    pocet_kol = 7
    print('Šírka ihriska je', sirka, 'metrov, dĺžka je', dlzka, 'metrov')
    jedno_kolo = 2 * (sirka + dlzka)
    print('Jedno kolo okolo ihriska je', jedno_kolo, 'metrov')
    print('Po', pocet_kol, 'kolách zabehneš', pocet_kol * jedno_kolo, 'metrov')
    

  1. Možné riešenie:

    povodna_cena = 7.5
    zlava = 20
    cena_po_zlave = povodna_cena - povodna_cena * zlava / 100
    print('Cena albumu', povodna_cena, 'eur')
    print('Zlava', zlava, 'percent')
    print('Zaplatíš', cena_po_zlave,'eur')
    

    Výraz, ktorý sa priraďuje do premennej cena_po_zlave môže po úprave vyzerať rôzne, napríklad aj takto:

    cena_po_zlave = povodna_cena * (100 – zlava) / 100
    

    alebo:

    cena_po_zlave = povodna_cena * (1 - zlava / 100)
    

    V úlohe sa používajú matematické výpočty s percentami. Ak bude potrebné, treba žiakom uvedený vzorec pomôcť odvodiť.


  1. Riešenie:

    pocet1 = 3
    pocet2 = 2
    pocet3 = 5
    print('Počet príspevkov od Anky:', pocet1)
    print('Počet príspevkov od Marienky:', pocet1 * pocet2)
    print('Počet príspevkov od Peťa:', (pocet1 + pocet1 * pocet2) * pocet3)
    

Úlohy majú matematický charakter a sú na úrovni základnej školy. Na úlohách môže byť náročné porozumieť im a následne sformulovať či zapísať riešenie problému. Žiakom to môže trvať dlhší čas a treba počítať s tým, že s tým strávia viac času. V prípade problémov sa matematické vzťahy riešia spoločne na tabuli. Na ďalších hodinách sa budú programovať grafické úlohy a v niektoré z nich tiež potrebujú používať elementárnu matematiku zo základnej školy.


Zhrnutie

ciele lekcie

  • naučiť sa kombinovať výrazy s premennými a výpismi

  • naučiť sa zapisovať výrazy (vzorce), pomocou ktorých sa rieši slovne zadaná úloha